レンタルチームID: 0000 0007 FD15 32
はじめに
みなさんこんにちは。私の名前はSylwester Sajek Tuleja (@Silver_1494)です。Silverとしての方がよく知られています。
私はスペインのプレイヤーですが、両親はポーランド人です。VGC2019のウルトラシリーズからVGCを始めました。今はTeam Bizz (@TM_BIZZ)のプロプレイヤーです。
最近のトーナメントの結果は以下の通りです。
- Galar Circuit #6 優勝
- DNC E-Sports tournament 4位
- VR Circuit Qualifier #2 TOP16
私の構築はたいてい攻撃的で、素早さが高く火力のあるポケモンで相手を倒すプレイを心がけています。
構築経緯
ドラパルトやメタグロスのクリアボディのような特性を持つソルガレオが私はずっと好きで、構築の禁止伝説枠になりました。
ソルガレオを入れたあと、ソルガレオを活かす最も実用的な方法はじゃくてんほけんだと考えました。その起動をサポートする相方が必要です。
第一の相方にはエンテイを採用しました。せいしんりょくと素早さ種族値100のおかげで、じならしで相手の素早さを下げながらじゃくてんほけんを発動させることができます。
とつげきチョッキと元々の耐久力、バークアウトやせいなるほのおなどの技のおかげで、完璧な相方でした。
次に、相方にこだわりスカーフ持ちのウオノラゴンと、ヤミラミを採用しました。ウオノラゴンはじならしを使えるだけでなくエラがみで相手を攻撃でき、ヤミラミはかげうちでソルガレオのじゃくてんほけんを発動させる第二の方法を得ることができます。
第3世代の伝説のポケモンに対抗するために、ゴリランダーを採用しました。特性のグラスフィールドに加え、こだわりハチマキを持たせることでウッドハンマーやグラススライダーでグラードン、カイオーガの両方を倒すことができます。
エンテイやソルガレオのじめん弱点をカバーするためにひこうタイプのポケモンが必要でした。最初はサンダーを採用しましたが、相手のバドレックス(黒馬)にパーティを破壊されてしまったため、ガラルファイヤーを使うことに決めました。
構成
ソルガレオ
メタルプロテクト | |
じゃくてんほけん | |
ようき | |
212-189(252)-127-*-110(4)-163(252) | |
いわなだれ/メテオドライブ じしん/トリックルーム |
このパーティのキーとなるポケモンです。
最初は3つの攻撃技の中に、相手のラプラスやオーロンゲが展開した壁を破壊できるタイプ一致技としてサイコファングを採用していました。メテオドライブは相手の特性を無視でき、ダイマックス技ではチームのぼうぎょを上げることができます。じしんもダイマックス技でとくぼうを上げることができます。トリックルームは相手のトリックルームに対する回答で、ダイマックス中はダイウォールとして使えます。
最後に、相手のイベルタルやホウオウ、ガラルファイヤーに対して有効打を持つために、サイコファングをいわなだれに変更しました。
努力値配分は相手のいちげきウーラオスに先制できるようにと最速にしましたが、同速であることにあとで気付きました。じゃくてんほけんが発動した際に最大限それを活かせるよう、攻撃にも全振りしました。
エンテイ
せいしんりょく | |
とつげきチョッキ | |
ようき | |
202(92)-151(124)-106(4)-99-100(36)-167(252) | |
せいなるほのお/しんそく じならし/バークアウト |
この構築で最も汎用的なポケモンです。
最速にすることで、相手のグラードンやウーラオス、ラプラスなどの上からじならしやバークアウトを使ってアドバンテージを取ることができます。
耐久は十分で、相手のいのちのたまキョダイマックスラプラスやキョダイマックスフシギバナなどの特殊アタッカーの攻撃も、バークアウトでとくこうを下げることで耐えられます。じならしは相手のウーラオスの素早さを下げて、きあいのタスキを破壊しつつソルガレオとの同速を解決できます。
しんそくは優先度+2で相手の他の攻撃よりも早く攻撃できて、相手を仕留めることができます。
ウオノラゴン
がんじょうあご | |
こだわりスカーフ | |
ようき | |
166(4)-156(252)-120-*-100-139(252) | |
エラがみ/いわなだれ サイコファング/げきりん |
破壊役の魚です。
相手のランドロスやガオガエンなどのポケモンをエラがみで破壊します。晴れ下のグラードンや雨下のカイオーガをも2発で倒せるほどのパワーがあり、60%ほどHPを削ることができます。
残りの技は特定の場面で使います。いわなだれはひるみを狙う場合に。サイコファングは元々じならしでしたが使わなかったので、壁を破壊できるサイコファングになりました。最後の技は相手のパルキアやディアルガに対して使うタイプ一致技としてげきりんを採用しました。
ゴリランダー
グラスメイカー | |
こだわりハチマキ | |
いじっぱり | |
181(44)-194(252)-111(4)-*-100(76)-122(132) | |
グラススライダー/ウッドハンマー とんぼがえり/10まんばりき |
私のお気に入りのポケモンの1匹です。
グラスフィールドによって威力70の先制技を使うことができ、グラードンやカイオーガなどとのマッチアップで安心感を与えてくれます。
耐久の高いポケモンよりも素早い程度に素早さを設定し、1段階上昇(下降)と合わせて最速115族まで抜くことができます。
技構成はとてもシンプルで、タイプ一致技としてグラススライダーとウッドハンマー、盤面をコントロールできるとんぼがえり、ガオガエン・ザシアン・ディアルガなどへの打点となる10まんばりきです。
ヤミラミ
いたずらごころ | |
きあいのタスキ | |
しんちょう | |
157(252)-95-120(196)-*-102(60)-70 | |
ねこだまし/かげうち ちょうはつ/さきおくり |
この構築に最も必要なポケモンです。
ねこだましとさきおくりのコントロールのおかげで、不利なマッチアップでも戦うことができました。ちょうはつは相手のトリックルームや、厄介なモロバレルのキノコのほうしを封じることができます。
ソルガレオと組むとダイマックス技で耐久が上昇するため、最強の二人組になります。フシギバナのダイマックス技やレジエレキの10万ボルトはきあいのタスキで耐えることができ、耐久上昇後は多くの攻撃を耐えることができます。
ガラルファイヤー
ぎゃくじょう | |
バンジのみ | |
ひかえめ | |
181(124)-*-117(52)-161(212)-150(36)-121(84) | |
エアスラッシュ/もえあがるいかり わるだくみ/まもる |
バドレックスの終わりです。
イベルタルやガラルファイヤーなどの不利な相手を解決することができます。バドレックス(黒馬)や、ソルガレオや日食ネクロズマのミラーマッチでも活躍します。
耐久はボルトロスやレジエレキの攻撃をダイマックスと合わせて耐えることができ、きのみでできるだけ長く居座ります。素早さはダイジェット後相手のボルトロスを抜くことができます。
もえあがるいかりはこのゆびとまれやいかりのこなを無視できます。わるだくみは隙を見て積んで火力を上げられ、まもるは集中攻撃を防ぐことができます。
選出と立ち回り
選出はだいたい次の4つのいずれかです。
選出1
後発:+
相手がモロバレル+サマヨールのような組み合わせの場合に有効な先発です。モロバレルにちょうはつをしながら、相手のトリックルームを返します。モロバレルにちょうはつをした後はサマヨールにちょうはつをしながらソルガレオでダイマックスします。
この先発はカイオーガ+トルネロス/エルフーンのような相手にも有効で、ねこだまし+メテオドライブでおいかぜ役を倒し、素早さ有利を取ることができます。ソルガレオが生き残る必要がある場合、ダイマックスしてカイオーガを倒しにいきます。相手のおいかぜ役に守られてしまった場合、かげうちをソルガレオに打ちながらダイアースを選択します。
オーロンゲ+ディアルガに対してねこだまし+ダイスチルをオーロンゲに使うことで早急に解決でき、ヤミラミのさきおくりのおかげでトリックルーム中も脅威なくプレイすることができます。ディアルガはダイアースを当てることで脅威ではなく、構築全体が相手の攻撃を耐えることができるようになります。
グラードン+フシギバナは相手のフシギバナがねむりごなを持っている場合は厳しいマッチアップですが、ちょうはつとダイスチルで状況を解決できます。
選出2
後発:+
相手がラプラス+モロバレルのような組み合わせの場合に有効な先発です。じならしでモロバレルのきあいのタスキを壊しながら2段階上昇のダイスチルでモロバレルを倒すことができます。エンテイのとつげきチョッキ+バークアウトで相手のラプラスは全く脅威ではなくなり、ダイアースを使えば相手の攻撃を2発耐えることができます。
このような構築にはたいてい裏にザシアンがいるので、エンテイとソルガレオの能力を上げておくことでザシアンも対処できます。
イエッサン+ブリムオンのような相手の場合はバークアウト+トリックルームを選択するとアドバンテージを取れることが多いです。相手のブリムオンがキョダイマックスしてきた場合にはダイアースを、トリックルームを続けて選んでくるようであればトリックルームを選びます。
選出3
後発:+
イベルタル構築に対して最も強い先発です。
エンテイのバークアウトでファイヤーがわるだくみを使う隙を作り、1ターンで大きなアドバンテージを取ることができます。
選出4
後発:+
イエッサン+サマヨールのような相手に対しては、ソルガレオで相手のトリックルームを返しながらファイヤーでわるだくみを積みます。
次のターンもえあがるいかり+じしんで相手2体を大きく削ることができます。
さいごに
私の攻撃は本当に攻撃的で、殴り続けることでテンポを取っていきます。ソルガレオは偉大なスターで、他の禁止伝説ポケモンとも渡り合えます。私はいつも素早く攻撃して戦うチームを求めていて、この構築もそれに該当します。裏のゴリランダーとウオノラゴンの猛攻撃を耐えられる相手は少ないです。
このパーティは使っていて楽しく、良い結果も出すことができました。この記事を楽しんでもらえたなら嬉しいです。もし私のパーティや今後の結果をフォローしたいという方がいたときのために、Twitterアカウント(@Silver_1494)を書き残します。
英語への翻訳を手伝ってくれた、友達のPablo ”KIWI”に感謝します。彼はとにかく最高です。翻訳が必要な場合は、彼のTwitter(@pabferdom)を見てみてください。
レンタルチームID: 0000 0007 FD15 32
パーティ作成者
Silver
Pokémon Player for @TM_BIZZ.
❤️Manectric y Mega Drapion❤️
English Version
Rental Team ID: 0000 0007 FD15 32
Introduction
Hello everyone, my name is Sylwester Sajek Tuleja (@Silver_1494), but people know me better as Silver.
I am a boy from Spain with parents of Polish origin. I’m playing VGC since VGC2019 Ultra Series. Today I am a professional player for Team Bizz (@TM_BIZZ).
My latest results in tournaments have been;
- First place in the sixth tournament of the galar circuit
- fourth place in the DNC E-Sports tournament
- TOP16 in VR Circuit: Winter Series 2#
My teams are usually offensive and try to lead in combat, playing practically always with fast and powerful Pokémon.
Teambuilding Process
I’ve always liked Solgaleo, seeing the potential of Clear Body Pokemon like Dragapult or Metagross in this metagame, consider basing my team on this restricted.
After including Solgaleo in my team, the most practical way to play it was with Weakness Policy, so he needed teammates to activate it.
The first to be included was Entei, with Inner Focus and his base speed of 100, which allowed me to ensure Bulldoze to lower opponent’s speeds and activate my Weakness Policy.
Assault Vest, his bulk and attacks such as Snarl or Sacred Fire, made it a perfect companion.
The next thing was to add companions such as Choice Scarf Dracovish and Sableye, one with Bulldoze and his more tan famous Fishious Rend and the other with Shadow Sneak to have more options to activate Solgaleo’s Weakness Policy.
To counter the third generation legendary, the choosen one was Rillaboom, with his Grassy Surge, added to Wood Hammer or Grassy Glide and Choice Band, he could deal with both titans.
To close the team I needed some flying Pokemon, to cover Entei and Solgaleo’s ground-type weaknesses. At first, Zapdos was in charge of this work, but after seeing how Calyrex-Shadow destroyed my team, I decided to use Moltres-Galar again.
The team
Solgaleo
Full Metal Body | |
Weakness Policy | |
Jolly | |
212-189(252)-127-*-110(4)-163(252) | |
Rock Slide/Sunsteel Strike Earthquake/Trick Room |
The key piece of my team.
At first his three attacks were Psycho Fang to break the screens of Lapras and Grimmsnarl taking advantage of STAB. Sunsteel Strike to ignore abilities and be able to raise my team’s defense in Dynamax and Earthquake to raise the special defense with Max Quake. Trick Room is a solution to other Trick Room and a protection option in Dynamax. Finally I change Psycho Fang for Rock Slide to deal better with Yveltal, Ho-oh and Moltres Galar.
In the EVs spread the most important thing for me was to outspeed Urshifu Single Strike and his 97 base speed, but in the end the most I can get is a speed tie. To take full advantage of extra damage from Weakness Policy, I give him 252 EVs in attack to destroy teams.
Entei
Inner Focus | |
Assaul Vest | |
Jolly | |
202(92)-151(124)-106(4)-99-100(36)-167(252) | |
Sacred Fire/Extreme Speed Bulldoze/Snarl |
The most versatile Pokemon on my team.
With the maximum speed it allows to overcome in speed threats like Groudon, Urshifu or Lapras, taking advantage to use Bulldoze or Snarl…
Bulk is enough to hold Life Orb Gigamax Lapras, Gigamax Venusaur and any special attackers after lowering the special attack with Snarl. Bulldoze lows Urshifu’s speed to win the speed tie with Solgaleo also breaking the possible focus sash. Extreme Speed allows you to finish off any Pokemon and overcome any attack with a +2 or lower priority.
Dracovish
Strong Jaw | |
Choice Scarf | |
Jolly | |
166(4)-156(252)-120-*-100-139(252) | |
Fishious Rend/Rock Slide Psychic Fangs/Outrage |
The fish in charge of busting asses.
He destroys Pokemon such as Landorus or Incineroar with one Fishious Rend, it is so powerful that it can do 2 hit KO both as Groudon in the sun as a Kyogre in the rain, taking 60% of their life away from them. The rest of the attacks are situational: Rock Slide looking for flinch, Psycho Fang to break screens after taking Solgaleo’s move and replacing Bulldoze that he practically did not use, the last move is Outrage to hit with STAB Pokemon like Palkia or Giratina.
Rillaboom
Grassy Surge | |
Choice Band | |
Adamant | |
181(44)-194(252)-111(4)-*-100(76)-122(132) | |
Grassy Glide/Wood Hammer U-turn/High Horsepower |
One of my favorite Pokemons
It always gives me security to have a 70 power priority attack, which, enhanced by the grass field, makes me not worry about matchups against Groudon or Kyogre.
The speed it carries is enough to overcome any bulky Pokemon, with a speed boost, he beats Pokemon up to 115 base in speed at full speed.
The set is very simple, Grassy Glide and Wood Hammer for STAB, U-Turn to maintain momentum and control of the field, and High Horsepower to respond to Incineroar, Zacian or Dialga.
Sableye
Prankster | |
Focus Sash | |
Careful | |
157(252)-95-120(196)-*-102(60)-70 | |
Fake Out/Shadow Sneak Taunt/Quash |
The most necessary Pokemon of the team.
He allows to have under control many unfavorable matchups and to have a control of the speed with Fake Out and Quash. Taunt allows me to avoid certain Trick Rooms or annoying Amoonguss’ Spores. Together with Solgaleo they are the lethal duo, due to the boosts in defenses Solgaleo’s attacks provide in Dynamax. The bulk it has allows it to withstand Dynamax attacks from Venusaur, Regieleki’s thunderbolt with sash and many other attacks after the rise of defenses.
Moltres-Galar
Berserk | |
Aguav Berry | |
Modest | |
181(124)-*-117(52)-161(212)-150(36)-121(84) | |
Air Slash/Fiery Wrath Nasty Plot/Protect |
The end of Calyrex.
It solves by itself the unfavorable matchups like Yveltal or other Moltres Galar. Solve any problem with Calyrex-Shadow and allow another option against mirrors with Solgaleo or Necrozma Dusk Mane. Its bulk allows Pokémon such as Thundurus or Regieleki to endure in Dynamax, which together with its Berry allows it to last longer in combat. The speed is enough to beat Thundurus after the Max Airstream speedboost.
Fiery Wrath allows you to ignore Follow me or Rage Powder. Nasty Plot to increase damage when possible and Protect to withstand double focus.
Common leads
The most common openings are usually these four:
Selection 1
Back: +
As long as the opponent has an Amoonguss next to Dusclops this is the best opening. Taunt for Amoonguss and Trick Room to remove opponent’s Trick Room in the same turn. After taunting Amoonguss we can throw Taunt at Dusclops to make Solgaleo Dynamax.
This opening also works against Tornadus/Whimsicott + Kyogre, Fake Out + Sunsteel Strike the Pokemon with Tailwind allows us to control the speed during combat in our favor.If we need Solgaleo alive, we do Dynamax to kill Kyogre, if we see a possible protect from the rival Tailwind setter, we will use Max Quake into Kyogre and Shadow Sneak into Solgaleo.
Grimmsnarl + Dialga is quickly solved if in the first turn we use Fake Out + Max Steelspike on Grimmsnarl, we can play without fear in Trick Room thanks to Sableye’s Quash.
Dialga is not a problem, with each Max Quake that we hit him, our team will resist his attacks.
Groudon + Venusaur are difficult match ups due to possible Venusaur’s sleeping powder, but with taunt and Max Steelspike we can reverse the situation.
Selection 2
Back: +
That’s the best opening against Lapras + Amoonguss teams, Bulldoze breaks Amoonguss sash and a +2 Max Steelspike blows up any Amoonguss. Entei’s Snarl + Assault vest, makes Lapras suppose no threat to Solgaleo and Entei takes 2 hits from Lapras if we hit a Max Quake. These teams usually have Zacian in the back, so with boosted Solgaleo or Entei, we can give him a K.O, quickly.
Possible opening against Indeede + Hatterene, Snarl + Trick Room usually puts us in advantage and it all comes down to a good mind game in the next turn, Max Quake if we see that they will Gigamax Hatterene, Trick Room if he keeps trying to put the Trick Room.
Selection 3
Back: +
The strongest opening against Yveltal teams, Entei’s Snarl allows Moltres to use Nasty Plot 1 time to gain power and take a position of advantage against a more powerful Pokemon.
Selection 4
Back: +
Solution against teams with Indeede + Dusclops, while Solgaleo prevents the rival from setting Trick Room, Moltres takes the opportunity to use Nasty Plot. On the second turn a Fiery Wrath + Earthquake should weaken all 2 Pokemon.
Conclusion
My team is really offensive and made to keep up with the combat tempo. Solgaleo is the great star and surrounded by the other Pokemon he manages to sneak in among other great Legendaries. I always look for teams to finish fights quickly and this case is no different, with Rillaboom and Dracovish in the chamber, few teams can withstand such an onslaught.
This team has made me enjoy a lot and it has given me good results. I hope you liked the Team Report. I’m going to leave you my Twitter (@Silver_1494) in case you want to follow my teams and the results I’m getting.
Special thanks to my friend Pablo ”KIWI” who helped me translating this Team Report. He is simply the best. Here you have his Twitter (@pabferdom) if you need help in translation.
Rental Team ID: 0000 0007 FD15 32
Author
Silver
Pokémon Player for @TM_BIZZ.
❤️Manectric y Mega Drapion❤️